מנהל/ת ההתערבות
מסגרת ההתערבות
שותפים לעשייה
ד"ר ליה לוין ורן מלמד
אוכלוסיה
תחום
מיפוי הצרכים
סקר על הצרכים של עו"סים מול ביטוח לאומי והצגת רעיון ליצירת מוקד של ביטוח לאומי לעו"סים מול העוזר של מנכל ביטוח לאומי, היועמ"ש של ביטוח לאומי, היועצת של שר הרווחה לענייני ביטוח לאומי, עוזר פרלמנטרי ומנהלת המשרד של שר הרווחה.
מהי הפעולה שביצעת/ התחלת/ לקחת חלק לשינוי מדיניות? סקר על הצרכים של עו"סים מול ביטוח לאומי והצגת רעיון ליצירת מוקד של ביטוח לאומי לעו"סים מול העוזר של מנכל ביטוח לאומי, היועמ"ש של ביטוח לאומי, היועצת של שר הרווחה לענייני ביטוח לאומי, עוזר פרלמנטרי ומנהלת המשרד של שר הרווחה.
מי הפעילים ואיך גויסו?
האם גייסת את השותפים לתהליך? אם כן, כיצד? לא, הם היו חלק מהתהליך בעבודה בקליניקה מלכתחילה.
הצורך
מהי הפעולה שביצעת/ התחלת/ לקחת חלק לשינוי מדיניות? סקר על הצרכים של עו"סים מול ביטוח לאומי והצגת רעיון ליצירת מוקד של ביטוח לאומי לעו"סים מול העוזר של מנכל ביטוח לאומי, היועמ"ש של ביטוח לאומי, היועצת של שר הרווחה לענייני ביטוח לאומי, עוזר פרלמנטרי ומנהלת המשרד של שר הרווחה.
התהליך
התהליך (למי פניתם/ מה עשיתם)
נעזרנו במרצה שלנו שנה שעברה, ד"ר רוני הולר, תוך כדי בניית סקר שוחחנו עם עובדות סוציאליות ומרצות ועלינו על רעיון:
- בניית מוקד לעובדות סוציאליות במוסד לביטוח לאומי.
- מטרת המוקד הוא להוות מענה ישיר, זמין ונגיש לע"סיות במקרים מורכבים של פונים, מקרים דחופים של פונים ומקרים של פונים אשר אין להם מענה.
שיתפנו את הרעיון עם כמה מרצות ועו"סיות שאנחנו סומכות עליהן וקיבלנו תגובות חיוביות.
החלטנו במקום להפיץ את הסקר הכללי לבנות סקר אשר ממוקד לרעיון ולבחון מה המחשבות. ד"ר ליה לוין עזרה לנו רבות בבניית השאלון הממוקד והחלטנו להפיץ אותו בצורה אינטרנטית. הצבנו יעד של 40 עו"סיות שיענו על הסקר ולאחר מכן ניתחנו את הממצאים.
העובדות הסוציאליות הסכימו כמעט פה אחד שהמוקד נחוץ וישפיע בצורה קריטית חיובית על העבודה שלהן. הן העלו דוגמאות רבות כיצד יעזור להן ונקודות למחשבה (למשל סוגיית הסודיות אשר הציעו לה פתרון ועוד).
הצגנו את המצגת עם הניתוח לרן מלמד, סמנכ"ל עמותת ידיד אשר מעביר קליניקה לשינוי מדיניות בבית הספר. הוא אמר שממש במקרה ישב באותו השבוע עם שר הרווחה ומנכ"ל ביטוח לאומי והם מחפשים דרכים לשיפור המענה לעובדות סוציאליות במוסד לביטוח לאומי. היה ברור לכולנו שיש כאן חלון הזדמנויות שחשוב לא להחמיץ.
למחרת הוא היה איתם בפגישה במקרה והציג להם את המצגת, הם מאוד אהבו את הרעיון וקבעו פגישת המשך שבוע לאחר מכן. גם אנחנו זומנו לפגישה. הגענו לפגישה במשרד הרווחה. היו שם העוזר של מנכל ביטוח לאומי, היועמ"ש של ביטוח לאומי, היועצת של שר הרווחה לענייני ביטוח לאומי, עוזר פרלמנטרי ומנהלת המשרד של שר הרווחה. לאחר מכן די מסמסו אותנו גם כשפנינו לבדוק איפה עומד ואמרו שבבדיקה וכו. חשבנו שלא יצא מזה כלום… אחרי כמה חודשים (אולי שנה) גילינו שבאמת הקימו מוקד לעו"סיות (אינטרנטי ולא טלפוני כמו שהצענו) ושהוא עובד לא רע. היינו רק בשלב הייזום ולא ההוצאה לפועל שבו לא ערבו אותנו ולדעתי גם לא יודעים שם היום שזה בא מאיתנו…. אבל עדיין היה מרגש ומעצים לדעת שבתור סטודנטיות אנחנו יכולות לייצר שינוי ברמה כזו!
זיהוי של חלון הזדמנויות
רקע לעשייה- מהו הצורך שבעקבותיו לקחת חלק/ פעלת לשינוי המדיניות? הכל התחיל כשנתקלנו בהכשרות המעשיות שלנו בקשיים מול ביטוח לאומי ותסכול מאוד גדול מצד פונות ועובדות סוציאליות. המצב הזה נראה לנו לא הגיוני ששני הגופים רווחה וביטוח לאומי שאמורים ללכת יד ביד לא עובדים טוב ביחד. ניסינו לשים את האצבע על משהו ספציפי, ברור שיש המון דברים בביטוח לאומי שצריך לשפר והיינו צריכות להתמקד.
זיהוי חלון הזדמנויות (למה עכשיו?): באותו השבוע שהצגנו את הפרויקט לרן מלמד, הוא סיפר שהוא נפגש עם שר הרווחה ומנכ״ל ביטוח לאומי לדון בנושאים הקשורים לטיב הקשר המקצועי שבין עו"סים לביטוח לאומי. קפצנו על ההזדמנות להעלות את הרעיון מולם.
התוצאות / תמונת מצב
הוקם מוקד אינטרנטי מטעם הביטוח הלאומי המיועד לעו"סיות.